مدیریت یحران،مدیریت همدلی: Crisis Management: Crisis Of Sympathy
با همدلی می توان انسانهای دیگر را -حتی وقتی با آنها متفاوت هستیم- بپذیریم و به آنها احترام گذاریم. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده نسبت به انسان های دیگر منجر می شود.
همدلی به ما کمک می کند تا زندگی دیگران را -حتی زمانی که در آن شرایط قرار نداریم- درک کنیم. به هر یک از بخش های جامعه که بنگریم، از خانواده گرفته تا سازمان، خیابان، بازار...کمبود -و اگر اغراق نباشد فقدان- همدلی کاملا به چشم می خورد... ریشه بسیاری از معضلات و نابسامانی های اجتماعی را احتمالا می توان با این فقدان بهتر درک کرد. در مورد آسیب هایی که این فقدان در بخش های مختلف ایجاد می کند هریک از ما می توانیم زیاد صحبت کنیم و مثال بیاوریم... اما ارائه نکته هایی هر چند کوچک در این باره مفیدتر به نظر می رسد:
- مهم ترین کاری که هنگام رویارویی با بحران (حتی همدلی) می توان انجام داد، حفظ خونسردی- و البته صبر- است. در چنین وضعیتی بیشتر افراد کنترل خود را از دست داده و بدتر اینکه گناه آن را به گردن این و آن- یا طرف مقابل-می اندازند. (به طور مثال در هنگام رانندگی به این مهارت بسیار نیاز داریم)
* یکی از هنرهای رویارویی پیروزمندانه با بحران- بالا بردن اعتماد به نفس اطرافیان- است و اینکه نشان دهیم هریک در حل مساله سهم شایسته ای دارند. (این مهارت در هنگام فعالیت های گروهی و سازمانی بسیار موثر است)
- نکته دیگر اینکه، حساب شده موضوع را کمتر از آنچه هست دشوار و مهم جلوه دهیم یا سعی کنیم از منظر فرد دیگری به موضوع نگاه کنیم. در این صورت (درگیری احساسی کم تر) می توان با درایت بیشتری با مسائل مواجه شد..." مثل خلبانی که در هنگام مواجهه با توفان یا چاه هوایی به مسافران با آرامش اعلام میکند: لطفا کمربندهای خود را ببندید، ممکن است با تکان های مختصری مواجه شویم".
این نکته ها گرچه ساده به نطر می رسند اما هنگام رویارویی با چالش ها موثر خواهد بود و شما نیز احتمالا نکته های جالب تر دیگری می توانید به موارد ذکر شده اضافه کنید.
*فراموش نکنیم چالش ها همیشه بوده و خواهند بود... چاره ای جز عبور از توفان ها و چاه ها نیست...اما چگونه عبور کردن -هنر ماست-...می توان با نق زدن، خشونت و تخریب جسم و جان از آنها رد شد (احتمال موفقیت کمتر) یا می توان*با همدلی، سعه صدر (احتمال موفقیت بیشتر) و هنرنمایی تمام از آن ها گذر کرد.
مشكلاتش می باشد. افراد بشر در طول زندگی زمانهایی دچار بحران می گردند و علت اساسی آن عدم تعادل بین میزان استرس (تنفس ها) و روشهای مقابله و مقاومت در مقابل آن می باشد.